Bölzer – Hero

Review door Jérémy Herremans

Wie de laatste jaren niet onder een steen heeft geleefd weet dat Bölzer binnen de black en death metal scène een rijzende ster is. Niet verwonderlijk overigens – na een ijzersterke demo en twee kwalitatief hoogstaande EP’s zal Hero wel een van de meest geanticipeerde full-lengths binnen de extreme metal underground zijn. Daarbij komt nog eens dat elk werkstuk werd gesterkt door begeesterende optredens die terecht veel ogen op de band hebben gericht. De verwachtingen zijn dus ontegensprekelijk zo hoog als de Olympus, en geef de fans eens ongelijk. Verder is het tweetal binnen het black/death subgenre iets van een unicum. Bij momenten roept de muziek namelijk wel referenties op naar pakweg The Ruins Of Beverast, maar dat is het dan ook: Bölzer is wat de vreemde eend in de bijt van occulte genregenoten (Dead Congregation, Grave Miasma, Abyssal, 13th Moon, etc.).

‘Don’t judge a book by its cover’ is het spreekwoord, maar hoewel de thematiek hetzelfde blijft (een duidelijke samenvoeging van verschillende Grieks/Romeinse goden en hun attributen) is de hoes verre van effectief in vergelijking met de voorgangers … Dat gezegd zijnde, van bij de start al valt wél de typische klank op van het duo, die steeds doeltreffend blijft. De minimalistische combo van gitaar, zang en drums bezit een volheid die alleen collega-tweetallen als Inquisition of Urfaust de band nadoen. De octave pedaal, waarschijnlijk het geliefkoosde wapen van gitarist KzR, viert wederom hoogtij: een vertrouwde muur van geluid. Een feest van herkenning dus, aangezien de luisteraar alle handelsmerken de revue ziet passeren. Zo is er enerzijds het typerende geram door middel van gedempte notenriedels, ondersteund door galopperende marsritmes en blastbeats, waarbij er zoals gebruikelijk speciale aandacht is voor hoge tonen (in de vorm van tokkels en gebende noten of akkoorden). Bij Spiritual Athleticism worden we zelfs een knipoog gewaar naar het inmiddels klassieke Roman Acupuncture-demowerk. Anderzijds is ook de kenmerkende groove die de innerlijke oermens oproept aanwezig.

Toch schuwt de band enige vorm van experiment niet, zo blijkt, met het oog om de epiek te vergroten. Zo klinken onder meer gefluit (Urdr), gutturale koorzang (bijna Mongoolse keelzang op o.m. Decima) en enkele folkloristische instrumenten door, wat de plaat een etnisch en meditatief karakter mee geeft. Het meest opmerkelijke is uiteindelijk nog dat KzR zijn over het algemeen schorre strot aanwendt voor occasioneel furieus geroep en – verrassend genoeg – cleane zang over vrijwel de hele lijn van het album. Verwacht daarbij wel geen hoogvlieger, want regelmatig gaat het over naar Bathory-eske valsheid.

Daarbij komt dat Hero zijn naam alle eer wil aandoen door middel van langgerekte melodieën, waarbij al dat geëxperimenteer dient om de ‘heroïek’ nog meer in de verf te zetten. De composities kennen zelfs verwijzingen naar elkaar waardoor ze in elkaars verlengde komen te liggen, gecombineerd tot een homerisch epos (Hero, The Archer). Gewaagd dus, maar strekt dat de band niet tot eer? Zeker, maar het moet gezegd zijn dat de songs vaak bezwijken onder al die hoogdravendheid, waardoor de aandacht kan verslappen. De perfecte samenhang die de EP Aura en de demo Roman Acupuncture kenmerkten, waarbij het geheel meer was dan de som der delen, ligt dus enigszins buiten handbereik. Hero wil duidelijk te veel ineens, waardoor bepaalde songs door hun sterk herhalende structuur (waaronder de clean gezongen refreinen) aan kracht inboeten (o.m. I am III), iets wat de plaat bij wijlen de das om doet.

Uiteindelijk is Hero wel een album dat zeer consistent is en net het beste werkt als een geheel. De esoterisch aandoende intermezzi zorgen ervoor dat de songs sterk in elkaar over vloeien. Daarnaast is de songvolgorde ook verre van arbitrair (bv. het directe Spiritual Athleticism na het uitgesponnen I Am III). Deze plaat zal dus voor velen de verwachtingen ruimschoots inlossen, al is het zeker niet het ongebreidelde meesterwerk dat het had kunnen zijn.

Tracklist

1. Urdr
  2. The Archer