Preview: Roadburn – Donderdag 20 April

Nog slechts een aantal weken en dan is het weer zover: Een nieuwe editie van Roadburn! De tijdschema’s zijn vrijgegeven en ongetwijfeld zullen er voor velen weer een hoop vervelende clashes tussen zitten. Het is echter iets wat je voor lief neemt wanneer je Roadburn bezoekt, met zo waanzinnig veel gave bands op het affiche. Redacteuren Jurgen, Sinan en Daniël wierpen samen alvast een vooruitblik op de eerste echte dag van het festival en stelden een lijstje op met volgens hen niet te missen bands.

Crippled Black Phoenix:

Sinds 2006 timmert Crippled Black Phoenix hard aan de muzikale weg. Progressieve rock gemixt met postrock- en doom-elementen’, space-rock en ‘southern-rock’ zijn slechts enkele genres waar men aan kan denken bij deze veelzijdige band. Met bandleden afkomstig uit bijvoorbeeld Mogwai, Iron Monkey en Electric Wizard, speelt Crippled Black Phoenix in de eredivisie van een niet eenduidig te noemen genre.

Wellicht een vreemde eend in het metal-landschap van Roadburn 2017, maar wel één waar je niet omheen kan/mag.

Tijd en locatie: 15:20 – 16:30 uur, Main Stage

Vanum

Vanum debuteerde twee jaar terug meer dan behoorlijk met Realm of Sacrifice; afkomstig uit de stal van Profound Lore Records, wat sowieso garant staat voor kwaliteit. Het duo verdient/verdiende zijn sporen al in Ash Borer, dat eerder op de dag staat in de Green Room. Vanum speelt atmosferische black metal van het beste soort met als referentiekaders Wolves in the Throne Room (te bewonderen op de Main Stage later die dag) en Drudkh. Laat je met Vanum onderdompelen in een buitengewoon grijze, grauwe atmosfeer.

Tijd en locatie: 16:50 – 17:40 uur, Extase

Verwoed

Mocht het bij Vanum te druk zijn, wat nog weleens het geval is in Extase, verzeker je dan van een prima plekje in de Cul de Sac voor Verwoed. Deze Nederlandse band verscheen vorig jaar plots aan de oppervlakte met zijn ep Bodemloos. Hypnotiserend, gitzwart en bovenal overweldigend. Uit de handvol eerdere optredens die Verwoed deed de afgelopen tijd, bleek dat de groep live nog eens een pak sterker is dan op plaat. Het zal een ongekende ervaring worden.

Tijd en locatie: 17:30 – 18:20, Cul de Sac

Pinkish Black:

Bijzonder: een tweemansband, zónder gitaren. Dit duo, Daron Beck en Jon Teague, uit Texas heeft het niet nodig. Met slechts drums en synthesizers tot hun beschikking, creëren zij psychedelische atmosferen welke je doen denken aan klassieke horrorfilms. Pinkish Black zullen bewijzen dat zij een van de meest interessantste en vooruitstrevende bands zijn op dit moment.

Tijd en locatie: 18:20 – 19:20 uur, Extase

Esben and the Witch

Er zijn in het verleden vele labels geplakt op het geluid van Esben and Witch. Zo kreeg de band onder andere de volgende stempels opgeplakt: “elektronische dubstep soundscapes”, “Radiohead zonder zijn overbodige melodramatiek” en “de perfecte gothic popgroep”. Maar Esben and the Witch is tegenwoordig vooral heel erg zichzelf en bewees onlangs met Older Terrors tot wat de groep eigenlijk in staat is. Vleugjes post-rock, gothic, stoner en de hypnotiserende stem van zangeres Rachel Davies vonden zich te  samen een weg naar één van de gaafste releases van 2016. Alsof je een donker woud betreedt waar zich wonderschone, doch onheilspellende, magische taferelen afspelen. En magisch; dat zal het zeker worden.

Tijd en locatie: 19:10 – 20:10, Green Room

Fórn:

Dronende, sludgy en barbaarse riffs staan je te wachten. Deze Amerikaanse funeral-doomsters uit Massachusetts, creëren een verstikkende deken van loodzware onaardse leegtes. Grond schuddende en aanhoudende schokgolven van de beukende bassen en drums, zullen in de andere zalen van Roadburn 2017 merkbaar zijn. De funderingen van Tilburg zullen voor eens en altijd degelijk getest gaan worden.

Wees gewaarschuwd…’bring your earplugs’.

Tijd en locatie: 20:00 – 21:00 uur, Extase

Coven

Occulte rockbandjes met een frontvrouw, het is een overbekend fenomeen op Roadburn geworden. Dit jaar heeft de organisatie echter een klapper van jewelste te pakken uit dit hoekje. Niemand minder dan Coven zal op donderdag zijn opwachting maken voor zijn eerste optreden ooit op Europese bodem. Deze psychedelische rockband rondom zangeres Jinx Dawson begon in 1968 en was zijn tijd ver vooruit met zijn occulte teksten/imago. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de band decennia later een gigantische inspiratiebron zou vormen voor bands als The Devil’s Blood, Ghost en Blood Ceremony. Coven is echter het origineel en door de occulte revival van de laatste jaren is haar muziek misschien wel relevanter dan ooit tevoren.

Tijd en locatie: 20:20 – 21:30 uur @ Main Stage

dälek

Hip-hop op Roadburn? Nog niet zo lang geleden leek het een ondenkbaar scenario, maar dit jaar komt daar verandering in. En eerlijk is eerlijk, de organisatie had weinig betere rapformaties kunnen uitkiezen dan dälek (spreek uit als die-a-lek). De muziek van dit trio is weliswaar onmiskenbaar hiphop, maar ook shoegaze- , industrial- , noise-  en triphopelementen zijn nooit ver weg. Niet voor niets wordt dälek regelmatig vergeleken met bands als My Bloody Valentine, Public Enemy, Portishead en Einstürzende Neubauten. Verwacht dus geen dikke beats en gelikte producties, maar wel gruizige, machinale geluidscollages waar MC dälek zijn haast dromerige doch dreigende raps op loslaat. Het is experimenteel, duister, sfeervol en bovenal geniaal. Kortom: dälek hoort gewoon thuis op een vooruitstrevend festival als Roadburn.

Tijd en locatie: 21:20 – 22:20 uur, Het Patronaat

Deafheaven

Deafheaven, je houdt van ze ofwel je haat ze. Desalniettemin kan niemand ontkennen dat deze Amerikanen flink wat opschudding veroorzaakten met hun albums Sunbather (2013) en New Bermuda (2015). Beiden platen werden geprezen door critici voor hun avontuurlijke songs, emotionele sfeer en grensverleggende combinatie van post-metal, blackmetal en shoegaze. Dat laatste moet men echter met een korrel zout nemen, want Deafheaven heeft het ‘blackgaze’ wiel zeker niet uitgevonden. Wel wisten de heren het jonge genre tot een groter publiek te brengen, waaronder mensen die normaal niets met (extreme) metal ophebben. En dat zonder concessies te doen aan de intensiteit of songwriting. Hoe je het went of keer, dat is een knappe prestatie. Een Roadburn-optreden was voor Deafheaven dus eigenlijk een kwestie van tijd en dit jaar is het dan eindelijk zover.

Tijd en locatie: 22:00 – 23:00 uur, Main Stage

En wat verder nog?

Naast bovengenoemde negen bands, is er natuurlijk een hele hoop meer te beloven op deze donderdag. Denk aan optredens van onder andere Ashborer, SubRosa dat For This We Fought the Battles of the Ages integraal speelt, Wolves in the Throne Room, Suma en Batsheba. Bovendien kunnen geïnteresseerden de nieuwe Sólstafir-plaat, Berdreyminn, om 16:00 uur komen beluisteren in V39. Aansluitend zal er ook nog een vraag-antwoordsessie met frontman Aðalbjörn Tryggvason plaatsvinden. Tot slot zijn er ook nog live interviews met GNOD en John Dyer Baizley en is er tevens een vraag-antwoordsessie met Amenra’s Colin Van Eeckhout.

Voor alle overige informatie, klik hier of ga naar de Roadburn-website.