Preview: Roadburn – Vrijdag 21 April

Nog slechts een aantal weken en dan is het weer zover: Een nieuwe editie van Roadburn! De tijdschema’s zijn vrijgegeven en ongetwijfeld zullen er voor velen weer een hoop vervelende clashes tussen zitten. Het is echter iets wat je voor lief neemt wanneer je Roadburn bezoekt, met zo waanzinnig veel gave bands op het affiche. Redacteuren Jurgen, Sinan en Daniël wierpen samen alvast een vooruitblik op de tweede dag van het festival en stelden een lijstje op met volgens hen niet te missen bands.

Schammasch:

Eerst een dubbelalbum uitbrengen en vervolgens een triple album, “Waarom ook niet?” moeten de heren van Schammasch gedacht hebben. En die laatste zal de blackmetalband in zijn geheel ten gehore brengen op Roadburn. Triangle bestaat dus uit drie, overigens vrijwel even lange delen, waar het eerste deel vooral gericht is op chaos en dissonantie, het tweede deel wat melodieuzer en atmosferischer voor de dag komt en het laatste deel volledig uit ambient-klanken bestaat. Kortom: een lange performance, maar zeker eentje die bol zal staan van kwaliteit en diversiteit.

Tijd en locatie: 14:30 – 16:20, Het Patronaat

True Widow:

True Widow speelt naar eigen zeggen stonegaze, iets wat neerkomt op een combi van shoegaze, stoner en psychedelica. Het is een intrigerende mix die al tot mening sterk album heeft geleid, waaronder het recent uitgebrachte Avvolgere. Deze Texanen blinken uit in het schrijven van slome songs die vrij minimalistisch zijn, maar door middel van sterke zangpartijen, fuzzy gitaarwerk en een emotionele doch relaxte ambiance je toch weten te raken. Tussen alle beukende doom en blackmetal door kan True Widow voor velen wellicht een welkom rustpuntje vormen om heerlijk bij weg te dromen.

Tijd en locatie: 16:20 – 17:20, Green Room

Zhrine:

Dat IJsland veel te bieden heeft, hebben we de laatste tijd vaak gehoord. Zo ook Zhrine, een erg fijne mix van technische death- en blackmetal, met een strakke, dissonante invalshoek. Maar is dat alles wat men mag verwachten van Zhrine? Nee, want deze complexe brutaliteit wordt erg fijn afgewisseld met post-metal, wat een mooie spanningsboog oplevert. Dit wil jij niet missen; dit wil niemand missen.

Tijd en locatie: 16.50 – 17.40 uur, Het Patronaat

Oathbreaker:

Regelmatig komt er een hype voorbij, waar je zwaar aan twijfelt of die terecht is. Uiteraard blijft het een kwestie van smaak en is simpelweg niet vast te stellen of alle aandacht rondom een band daadwerkelijk verdient is. De een vindt van wel, de ander niet. Zo ook met Oathbreaker, afkomstig uit de Church of Ra. Sowieso staan Church of Ra-bands garant voor kwaliteit (in onze optiek althans), maar toch wist Oathbreaker opnieuw te verbazen met het waanzinnig sterk Rheia afgelopen jaar. Een orkaan aan geluid, waarin post-hardcore en black metal elkaar feilloos vinden, met hier en daar een streepje shoegaze. Speciaal.

Tijd en locatie: 17:20 – 18:20 uur, Main Stage

Zu:

Het trio uit Italië dat niet doet aan concessies. Al sinds 1997 timmert de band aan de weg; begonnen als componisten voor theater producties. Nu brengen zij middels zware baspartijen, strakke drums, distorted saxofoon en andere elektronische ‘hulpmiddelen’, een mix van Noise rock, metal/hardrock en math-rock. Hun live optredens worden vaak opgeluisterd door de komst van een muzikale ‘gast’. Mogelijk ook op Roadburn?

Tijd en locatie: 19.30 – 20.30 uur, Green Room

Naðra:

Wederom het bewijs dat hét in IJsland gebeurt, het eiland met de grootste dichtheid aan blackmetalbands per inwoner. Naðra schaart zich in het rijtje van Sólstafir, Misþyrming en bijvoorbeeld Mannveira. Je weet dus wat je kan verwachten, zonder dat dit een kopie wordt van voorgenoemden. Nee, deze band, die volledig bestaat uit leden van – jawel – Misþyrming en Mannveira, maakt indruk op zijn eigen manier. Rauw, vol tempowisselingen, hoog beklemmend niveau, pure ‘Icelandic Black Metal’. Als dat je ding is, kom je meer dan niets tekort bij Naðra,

Tijd en locatie: 21.30 – 22.20 uur, Het Patronaat

Baroness:

De titel van Roadburn-curator is dit jaar gegeven aan John Dyer Baizley en het mag gezegd worden; hij heeft heel wat moois bij elkaar gesprokkeld. Op zijn events zullen onder meer Chelsea Wolfe, Youth Code en Amenra te bewonderen zijn, maar ook zijn eigen Baroness is uiteraard van de partij. Baizley en co. maken al bijna een decennium lang furore met hun vorm van progressieve (sludge)metal, waarin majestueus gitaarspel, intense zang en avontuurlijke songwriting voorop staan. Daarnaast heeft de band uit Savannah een ijzersterke reputatie betreft liveshows en zal het op Roadburn ook het nodige oudere werk van stal halen. Voor fans van het eerste uur een dus niet te missen optreden!

Tijd en locatie: 22:20 – 23:50, Main Stage

Zeal & Ardor:

Tsja, wie heeft er ondertussen nog niks meegekregen over de hersenspinsels van Manuel Gagneux? De beste man baarde afgelopen jaar veel opzien met zijn Zeal & Ardor waarin blackmetal en blues gecombineerd worden. Misschien bij wijlen nog niet zo coherent, maar alleszins zeer bijzonder. En dankt vooral daarom zijn uitverkiezing op Roadburn. Het zal één van de meest unieke optredens op Roadburn ooit worden en als het niveau uit onderstaande video behaald zal worden, ook één van de beste. Wie overigens onder een steen heeft geleefd, leest best nog even onze review.

Tijd en locatie: 23:00 – 23:50 uur, Het Patronaat

Perturbator:

Er staan dit jaar de nodige elektronische acts/artiesten op Roadburn en een van de beste hiervan is James Kent, beter bekend als Perturbator. Deze Fransman produceert instrumentale synthwave die hevig geïnspireerd is door synth-pioniers John Carpetner en Goblin, maar ook door soundtracks van cyberpunkfilms als Akira en Ghost In The Shell. Kent’s muziek klinkt futuristisch en dystopisch, maar bij wijlen ook behoorlijk opzwepend en retro. Wie dus wel trek heeft in een sfeervol optreden, waarin af en toe ook de voetjes van de vloer mogen moet dus absoluut Perturbator uitproberen.

Tijd en locatie: 00:40 – 2:00, Het Patronaat

En wat verder nog?

Naast bovengenoemde negen bands, is er natuurlijk een hele hoop meer te beloven op deze vrijdag. Denk aan optredens van onder andere Chelsea Wolfe, Emptiness, Whores, Jonkoklapper, Magma en een speciale akoestische set van Subrosa genaamd: Subrosa subdued. Ook is er weer sprake van een breed zij-programma waarin de nodige vraag-antwoordsessies zullen plaatsvinden. Ditmaal is het vooral de beurt aan mensen die achter de schermen werken, maar ook enkele muzikanten zoals Laster en Thomas Sciarone (Gold) komen aan het woord. Tevens staat er een luistersessie gepland voor het debuutalbum van Bardspec, het ambient-project van Enslaved gitarist Ivar Bjørnson. Deze begint om 15:30 in V39. Tot slot moeten fans van Mysticum zich naar Cul De Sac begeven, want van 20:30 tot 21:30 zal daar een meet and greet met de band plaatsvinden.

Voor alle overige informatie, klik hier of ga naar de Roadburn-website.